De leerlingen hebben verplicht een eigen laptop. Voordat een leerling op Descart begint, bestuderen ze – samen met hun ouder(s) – de ICT-handleiding start op Descart.

ICT is een middel en geen doel op Descart. Wij zien computergebruik als aanvulling op de papieren materialen en niet als vervanging van boek, schrift en pen. De docent is de onderwijzer en op Descart werken we met degelijke klassikale instructie. Wel zien we de meerwaarde van het leerlingen aanleren van een bewuste digitale houding en het benutten van digitale mogelijkheden.Alle secties denken na over de volgende vragen:

  • Welke taken/opdrachten in ons vak lenen zich goed voor het maken op de laptop?
  • Bij welke taken moet de laptop juist in de tas blijven?
  • Welke bijdrage gaat de sectie leveren aan het ICT-vaardig maken van de leerlingen?
  • Voldoet onze methode? Moeten we ons oriënteren op aanvullende programma’s?

Globaal is er een aantal hoofddoelen waar de laptop op Descart voor wordt ingezet:n

  1. Portfolio-opdrachten in Magister: leerlingen krijgen hierin opdrachten voor hun portfolio; beoordelingscriteria, houden samen met de docent hun vorderingen bij, enz.n
  2. Aanleren relevante programma’s in Office: Word, PowerPoint, Excel, enz.
  3. Naast het aanleren van Office-programma’s zijn er specifieke apps of programma’s die voor vakgebonden opdrachten worden gebruikt. Docenten zetten die naar behoefte in (denk aan een format voor Infographics, enz.). De exacte vakken noemen ook de mogelijkheid om andere hardware aan de laptop te koppelen om die te kunnen inzetten.
  4. Om een snelle – formatieve – controle van beheersing van een onderdeel van de leerstof uit te voeren, zijn er tal van online mogelijkheden als Kahoot, Socrative of Forms die alle collega’s in hun didactiek kunnen verweven. Al deze programma’s kunnen via de laptop worden gebruikt.
  5. Het aanleren van opzoekvaardigheden is ook iets wat specifiek is genoemd door een aantal secties (geschiedenis, Nederlands en scheikunde). Daarbij wordt ook aandacht besteed aan kritisch lezen, kijken, luisteren en het onderscheiden van nepnieuws.
  6. Veel secties geven aan dat zij de online mogelijkheden van hun methode benutten.
  7. Het bijbrengen van een mediawijze/mediabewuste houding: wat is er bekend over je zoekgeschiedenis; welke sites kun je wel/niet vertrouwen. Wat moet je wel en niet posten, enzovoort.
  8. De laptop wordt daarnaast door diverse secties genoemd als instrument om leervorderingen te registreren. Bij de exacte vakken gaat het vaak om practicumverslagen, molecuulstructuren tekenen, enz. Een aantal vakken noemt ook het belang van juist ook met de hand blijven schrijven.

Leerlingen kunnen een laptop bestellen via descart.nl/laptopbestellen.

Categories: