Twee keer per jaar krijgt het volledige portfolio per vak een beoordeling. Op het midrapport wordt het totaalbeeld van het portfolio van kwartaal I en kwartaal II beoordeeld. Op het eindrapport wordt het totaalbeeld beoordeeld van het midrapport gecombineerd met kwartaal III en IV.
Comments not grades! Het rapport is primair gericht op een rapporttekst waarin je feedback geeft. Je formuleert een inhoudelijk onderbouwd leeradvies dat de leerling meer duidelijkheid geeft over de vraag waar hij of zij een mooie ontwikkeling laat zien en waar hij of zij nog aan kan werken.
Naast de rapporttekst ontvangt elke leerling op het rapport ook een ‘cijfer’:
Midrapport = PF1+PF2 > B/N/O.
Eindrapport = PF1+PF2+PF3+PF4 > B/N/O.
- B = boven verwachting; je hebt aan de normen voldaan en bent toen nog een stapje verder gegaan
- N = naar verwachting; je hebt voldaan aan de normen
- O = onder verwachting; je hebt niet voldaan aan de normen
De beoordeling op het midrapport is een indicatie.
Heeft de leerling op het eindrapport voor één of meer vakken een O voor het portfolio, nog afgezien van de cijfers, dan gaat deze leerling niet automatisch over naar het volgende leerjaar, maar wordt besproken.