We hebben in het schooljaar 2023/2024 geëxperimenteerd met het teruggeven van cijfers in de vaklessen. De voornaamste reden is dat we het onwenselijk vinden als leerlingen in de pauze/avond/weekend/vakantie Magister verversen, in continue afwachting van het cijfer dat elk moment kan verschijnen. De leerlingklankbordgroep vond unaniem dat dit niet prettig is. Leerlingen willen hun cijfer graag terug via Magister, zodra de docent het invoert. Zo is het cijfer al bekend als de toets in de klas wordt nabesproken. We luisteren naar deze feedback: Magister zal voortaan na de toetsweek weer openen. Het blijft wel zo dat leerlingen gedurende een toetsweek geen resultaten te horen krijgen, ook niet op de gang of via een mailtje.

  • Communiceer gedurende de toetsweek geen resultaten aan de leerlingen. Ook niet als een leerling de toets goed heeft gemaakt. Ook geen knipoog of knikje.

  • Lees cijfers nooit hardop voor aan een klas.
  • Maak geen grapjes over behaalde resultaten. Dat wordt nooit gewaardeerd.
  • Onderbouw: voor het eerste cijfer van een schooljaar (ook als het cijfer niet is de eerste toetsweek is behaald maar pas later) voer je nooit lager in dan een 4,0.
  • Wanneer een leerling de eerste keer niet aanwezig was, voer je in: inh (inhalen).
  • Wanneer een leerling de tweede keer ook niet aanwezig was, voer je een 1 in.
Categories: