Belangrijke punten om op te letten bij het opgeven van een portfolio-opdracht in Magister:
- Begin de titel met ‘PF1’ (bijvoorbeeld ‘PF3 Nijntjeproject’) .
- Noteer bij de omschrijving ook een indicatie van de studielast, zowel thuis als in de les.
- Vink altijd je eigen vak aan en koppel de opdracht bij stap 2 aan de cijferkolommen van je klassen. Reden: als je dit doet, dan kan je bij de beoordeling de beoordeling (B, N, O) van de opdracht invoeren. Deze beoordeling wordt vervolgens automatisch gekoppeld aan de cijferkolommen.
- Zorg dat de Descart-competenties duidelijk genoteerd zijn.
- Ontwikkel met de sectie opdrachten waarmee leerlingen de leerdoelen (beter) gaan beheersen. Tip: op de members lounge van IMYC staan uitgewerkte opdrachten om te gebruiken.
- Zorg dat de opdracht goed in elkaar zit en niet onnodig groot is
- Zorg vooraf voor een rubric en maak de succescriteria (kwaliteitscriteria) duidelijk: waar moet het werk aan voldoen en hoe kan de leerling die kwaliteit zichtbaar maken? Tip: succescriteria bij de leerdoelen worden door IMYC geleverd in de vorm van rubrics. Die vind je bij het Assessment for Learning in de Members Lounge. De rubrics zijn geschreven in ‘ik-kan’ doelen.
- We streven naar vakoverstijgende opdrachten.
- Maak helder hoe de opdracht aansluit bij het kwartaalthema.
- Geef de opdracht uiterlijk in de eerste week van een kwartaal op.
Zie: descart.nl/personeelsplein > Descart > Portfolio > Procedure Portfolio-opdrachten.
Heb je vragen of opmerkingen? Klop vooral aan bij Regine (r.bots@gregorius.nl).
Zie ook: https://youtu.be/xAKaclloYrw