In de bovenbouw onderzoeken leerlingen niet alleen hun eigen kwaliteiten en interesses, maar ook de verschillende studierichtingen en beroepen die hierbij passen. Dit doen leerlingen door ervaringen op te doen tijdens verschillende LOB activiteiten, waaronder het bezoeken de studiekeuzemarkt op school en open dagen van vervolgopleidingen. In het toekomstdossier verzamelen leerlingen informatie en verslagen van hun ervaringen. Tijdens de vier portoliogesprekken reflecteren zij hierop. Dit helpt hen bij het maken van weloverwogen loopbaankeuzes, zoals het kiezen van een vervolgopleiding.
LOB leerdoelen bovenbouw:
- Leerlingen kunnen doelen stellen voor hun studieloopbaan
- Leerlingen onderzoeken verschillende studierichtingen en het werkveld
- Leerlingen kunnen de begeleiding organiseren die zij nodig hebben om loopbaankeuzes te maken
- Leerlingen kunnen aangeven welke studierichtingen en beroepen bij hun kwaliteiten, interesses en drijfveren zouden passen
De mentor en studiehuiscoordinator begeleiden de leerlingen in het proces. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben kunnen terecht bij de decaan.