In de onderbouw onderzoeken leerlingen wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze willen om weloverwogen vakkenkeuzes te kunnen maken. Leerlingen doen ervaringen op bij het werken aan portfolio-opdrachten, tijdens de kwartaalopeningen en sluitingen, in de LOB lessen in het studiehuis en bij verschillende LOB-activiteiten, waaronder de beroepenmarkt. Daarbij verzamelen leerlingen informatie over verschillende vakkenpaketten en beroepen. Tijdens de portfoliogesprekken reflecteren leerlingen hierop. Zij leren – aan de hand van de Descart competenties – benoemen wat hun kwaliteiten, valkuilen, interesses en drijfveren zijn.
LOB leerdoelen onderbouw:
- Leerlingen ontdekken en benoemen wat hun kwaliteiten en valkuilen zijn aan de hand van de Descart competenties en kunnen voorbeelden noemen
- Leerlingen kunnen aangeven wat zij interessant vinden en wat hun drijfveren zijn
- Leerlingen kunnen verschillende beroepen, profielen en vakkenpakketten onderzoeken
- Leerlingen maken weloverwogen vakkenkeuzes
De mentor en studiehuiscoordinator begeleiden de leerlingen in het proces. Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben kunnen terecht bij de decaan.