> In klas 1 t/m 3 geven vakken maximaal vier cijfers per schooljaar. Minder wordt aangemoedigd. Een cijfer hoeft niet gehaald te worden in de toetsweek. Wat niet is toegestaan: een cijfer geven dat voortkomt uit deelcijfers (twee verschillende toetsmomenten). Naast de cijfers is er in klas 1 t/m 3 ook het portfolio waarbij er per opdracht een beoordeling O, N of B gegeven wordt. Opdrachten met een O worden – onder begeleiding van de docent – hersteld naar een N.
> In klas vwo4 geven vakken maximaal vier cijfers per schooljaar. Minder mag, maar omdat er in v4 géén portfolio is, is het niet ongebruikelijk om vier cijfers te geven. Een cijfer hoeft niet gehaald worden in de toetsweek en mag ook in een creatievere vorm.
> In klas havo4/vwo5 geven vakken drie PTA-cijfers per schooljaar. Daarnaast creëren de voorexamenkandidaten in de eerste drie kwartalen een examenportfolio en maken ze in het vierde kwartaal een start met het profielwerkstuk. Het examenportfolio wordt in april afgesloten met een expo.
> In klas havo5/vwo6 geven vakken drie PTA-cijfers en is er (voor de meeste vakken) het CSE. Daarnaast ronden de examenkandidaten hun profielwerkstuk af (januari). Voor de kunstvakken is er begin april het examenfestival.
Summatief toetsen
Summatief toetsen is een meetinstrument om te bepalen of een leerling geslaagd is of niet. Op Descart krijgen vakken de mogelijkheid om maximaal vier cijfers te geven in een schooljaar. De afspraak is dat we maximaal vier cijfers per jaar geven. Geen cijfers of minder cijfers mag ook.
Bespreek binnen je vaksectie de optie van geen, één, twee of drie cijfers in een schooljaar. Behaal doelen binnen het portfolio, focus op het kwartaalthema, vakoverstijgende kansen en feedback.
Geen enkel cijfer is ook toegestaan; er zijn meerdere vakken die dit al doen/overwegen: dans, drama, lichamelijke opvoeding, antropologie, …
Een toets in de toetsweek duurt minimaal 50 en maximaal 75 minuten. Leerlingen met recht op tijdsverlenging krijgen extra tijd.
Tussen de toetsweken zijn er geen (toetsen voor) cijfers. Wel: portfolio, formatieve, korte diagnostische overhoringen, feedback op schrift, houding, huiswerk, zelfreflectie et cetera.