Op aanvraag en naar behoefte vanuit een mentor wordt een Meet-Up (deels) vervangen door een begeleidingsvergadering om met het betreffende docententeam inzichten uit te wisselen over de dynamiek in een klas of over individuele leerlingen.
Op Descart houden we geen ‘klassieke’ rapportvergaderingen in de jaaragenda. Als je als school investeert in o.a. een portfolio, feedback en rapportteksten, moet je er ook voor kiezen om sommige andere tijdsintensieve begeleidingsvormen bewust los te laten.
- Voor sommige leerlingen is tijdens een rapportvergadering tijd te kort, over anderen wordt helemaal niet gesproken. Te weinig leerlingen hebben daardoor echt profijt van de organisatie van het vele uren bij elkaar brengen van groepen docenten.
- Vaak betekenen rapportvergaderingen een hele week 40-minutenrooster, dat gaat ten koste van lestijd.
- Tijdens een vergadering ontbreken vaak docenten (deeltijders, ziekte of anderszins) en dat gaat ten koste van kwaliteit en efficiëntie.
- Leerlingen en hun ouders hebben bij begeleidingsvergaderingen zelf geen actieve rol. Dat past niet in de Descartvisie van eigenaarschap van de leerling.