De thema’s zijn gebaseerd op een concept, genaamd ‘de Big Idea’. Hierdoor kunnen de leerlingen links vinden tussen de verschillende vakken en kunnen ze er betekenis aan geven.
nnnnIedere Big Idea biedt leerlingen uitgangspunten die impact hebben op hun schoolse, sociale en persoonlijke ontwikkeling. Het thema en de Big Idea maken de verbinding tussen vakken op ontwikkel- en uitvoeringsniveau mogelijk.
nnnnTieners zijn er klaar voor om abstract en conceptueel te denken, dus de thema’s en Big Ideas in IMYC zijn bewust abstract en complex gemaakt, zodat leren en inzicht bij de leerlingen zich kunnen verdiepen met behulp van de docent die de fases naar dieper inzicht begeleidt.
nnnnEen doel van IMYC is dat de leerlingen de gewoonte ontwikkelen om verbindingen met de Big Idea te herkennen. De IMYC-structuur is gebaseerd op deze Big Ideas en de onderzoekende opdrachten voor elk vak zijn ontwikkeld om leerlingen te begeleiden in het behalen van de leerdoelen van elk thema en vervolgens een persoonlijke betekenis aan hun leren te geven.
nnnnIn de praktijk linkt IMYC-kennis, vaardigheden en begrip van elk vak aan het meest passende Big Idea, om het makkelijker te maken dingen te herinneren en om de leerling te ondersteunen in het ontwikkelen van een meervoudig perspectief.
nnnnDit vereist dat docenten de leerlingen ondersteunen om verbindingen met de Big Idea te vinden, zelfs als er voor een vak geen specifieke taken zijn in een IMYC-unit.
n