Magisterkolom 290

Vakdocenten schrijven in januari een voorlopig determinatieadvies (290) over alle leerlingen:

  • Deze kolom kan ook alleen de mentor lezen; leerlingen en ouders kunnen deze niet lezen, niet in Magister en niet in het rapport.
  • Voor de leerlingen waarbij het ‘simpel en duidelijk is’ (veruit de meesten) kan je heel kort zijn (bijvoorbeeld ‘v2’)
  • Voor de leerlingen waarbij jouw advies anders is dan de doorlopende leerlijn of als de leerling voor jouw vak onvoldoende staat, schrijf je determinatieadvies mét onderbouwing voor de betreffende leerling.
  • Op basis van de Magister-determinatieadviezen bij het midrapport, gaat de mentor/afdelingsleider alvast met de betreffende leerlingen in gesprek.

Magisterkolom 490

Vakdocenten ontvangen een overzicht van de leerlingen voor wie de mentor een determinatieadvies nodig heeft. Alleen voor die leerlingen vul je via Magister het determinatieadvies (490) in:

  • Deze kolom kan ook alleen de mentor lezen; leerlingen en ouders kunnen deze niet lezen, niet in Magister en niet in het rapport.
  • Je schrijft hierin je determinatieadvies mét onderbouwing voor de betreffende leerling. Mentoren richten zich op de onderbouwingen.
    • Voorbeeld: leerling zit nu in vh2. Jij schrijft: v3, want heeft organisatie goed op orde, stelt goede vragen in de les, zeer goede werkhouding en heel goed in verbanden leggen.
  • Op basis van de Magister-determinatieadviezen, formuleert de mentor een plaatsingsvoorstel aan de afdelingsleider. Er is in principe geen fysieke overgangsvergadering, tenzij mentor/afdelingsleider twijfelen over een specifiek besluit.

Er is alleen een overgangsvergadering wanneer de mentor er – samen met de afdelingsleider – niet uitkomt.

Categories: