Leerlingen op Descart in de onderbouw krijgen halverwege het jaar een midrapport. Alle docenten schrijven voor al hun leerlingen een midrapporttekst. We hechten veel waarde aan de pedagogische meerwaarde van woordrapporten.
Handreiking Feedback Midrapport op Descart.docx
Toelichting Magisterkolommen Midrapporten
Voor wie schrijf je je rapport:
- Leerling
- Ouder
- Mentor
Doelen van het rapport:
- Leerlingen laten groeien door middel van feedback
- Leerlingen tips geven voor de volgende periode
- Leerlingen motiveren
- Ouders informeren over ontwikkeling van hun kind
- Docent staat stil bij de ontwikkeling van de leerlingen van zijn klas en kan daar vervolgens iets mee doen in de les
- Mentor heeft een duidelijk beeld van alle vakken en input voor het portfoliogesprek
Waar kun je iets over schrijven in de rapporten:
- Werkaanpak (je hebt je werk goed georganiseerd, je kijkt je huiswerk zorgvuldig na)
- Werkhouding (je hebt een actieve houding in de les, je stelt vragen en je bent betrokken)
- Sociaal-emotionele ontwikkeling (je maakt makkelijk contact met andere leerlingen en je docent)
- Proces (je bent meteen actief aan de slag gegaan met de PF, maar lees bij de volgende PF eerst het beoordelingsformulier nog eens goed door)
- Tips/tops opdrachten
Wat vinden de klankbordgroepleerlingen leuk om te lezen:
- Ze vinden de persoonlijke stukjes het leukst om te lezen
- Ze vinden het fijn om bij (negatieve) feedback altijd een tip te lezen, hoe kan ik het verbeteren?
- Ze vinden het fijn om iets van motivatie te lezen (als je dit doet, dan lukt je dat)
Hoe kun je het schrijven van rapporten makkelijker maken:
- Beperk jezelf in het aantal woorden. Bij minimaal 100 woorden hoef je niet 400 woorden te schrijven. In 100 woorden kun je ook veel nuttige dingen schrijven over de ontwikkeling van een leerling.
- Schrijf de feedback op de PF-opdracht op je beoordelingsformulier of in Magister bij het feedbackvakje. Schrijf op het rapport niet alleen over PF-opdrachten. Je hoeft niet twee keer je feedback op te schrijven. Kopiëren en plakken kost ook tijd
- Een algemeen deel over de lessen hoeft niet, mag wel. Maar ook hier geldt, als je bij elke leerling moet kopiëren en plakken, kost je dat veel tijd.
- Doe inspiratie op bij collega’s. Lees van tevoren wat rapportteksten van de vorige keer door van je klas bij collega’s (kun je zien in Magister).
- Verzamel inhoud voor je rapportteksten gedurende de periode.
Het is fijn als de rapportteksten uniform zijn, maar het is niet erg als er wat verschil is onderling, met name in de lengte en de inhoud.
Vakadvies in klas 3
Docenten in klas 3 geven bij het midrapport een vakadvies over de te verwachten slagingskans van de leerlingen voor dit vak in de bovenbouw.