Bij de begeleiding van leerlingen werken we oplossingsgericht, waarbij nadrukkelijk wordt gekeken naar wat goed gaat. Het gaat om positieve, handelingsgerichte oplossingen. Deze manier van werken zien we terug op alle plekken in de school, in de wijze waarop we werken met het portfolio en in de manier waarop we feedback geven. Problemen worden niet alleen bestreden, het positieve wordt ook versterkt (PBS). Hierbij wordt ervan uitgegaan dat de leerling in toenemende mate zelf doelen kan stellen en beschikt over competenties die helpen gestelde doelen te bereiken. Dit vergroot de eigenwaarde van de leerling.
Op Descart zien we dit voor sommige leerlingen terug in het Ontwikkelingsperspectief Plan (OPP) waarin een leerling doelstellingen opstelt voor een aanpak om zijn welbevinden op school en zijn prestaties te vergroten. Door middel van het OPP werken wij handelingsgericht, volgens een systematische manier, waarbij de ondersteuning afgestemd is op de behoeften van de leerling.
Deze manier van werken zien we terug op alle plekken in de school en vooral in de wijze waarop we werken met het portfolio en hoe we feedback geven. Competentie, autonomie en verbondenheid van de leerling staan hierbij centraal. Wanneer leerlingen intrinsiek gemotiveerd zijn, heeft dit positieve effecten op de inzet, het doorzettingsvermogen en het welbevinden.