Het ontwerp van Descart gaat uit van de kracht van het collectief van docenten. Met de sectie worden de leerdoelen voor het vak geformuleerd. Het leerboek is een hulpmiddel, de docent bepaalt hoe de doelen worden behaald. Hierbij is er veel vrijheid voor de docent om in te spelen op eigen kwaliteiten, interesses, kennis en ervaringen en om samen te werken met collega’s of externe partijen. Creativiteit en kwaliteit staan centraal, waarbij de afspraken in de sectie wel richtinggevend zijn.
We are teaching students to think deeply about content and then do something with their knowledge… Not just race through a textbook.“ Provost
Onderwijs is er om iets te leren – laat daar geen twijfel over zijn – maar het is ook de plek waar je in verbinding met anderen je identiteit met bijbehorende waarden en normen vormgeeft. Dat laatste proces kun je niet meetbaar maken met toetsen met summatieve doeleinden, maar kan wel worden verrijkt met interacties, ontmoetingen, frustrerende ervaringen waarbij je als leerling weet dat falen en opnieuw proberen mag.
Wij willen dat leerlingen gezien worden, zowel die leerlingen die positief als negatief opvallen.