Het normenkader van Descart heeft zich ontwikkeld uit een honderdvijftig jaar oude katholieke traditie. Het houdt ons bij wat wij belangrijk vinden in ons onderwijs en onze omgang met elkaar. Op katholieke bodem bouwden wij een school waarvan het fundament door drie centrale zingevende normen wordt gevormd: gemeenschapszin, solidariteit en waardigheid.
Deze normen vormen het kader van onze missie. Onze kernwaarde verbinding houdt onze blik hierbij breed en scherp. We zien de meerwaarde van een hechte gemeenschap in de individuele kwaliteiten van degenen die haar vormen.
Op Descart zijn de pedagogische en didactische keuzes erop gericht leerlingen zich tot betrokken en verantwoordelijke mensen te laten ontwikkelen. Mensen die elkaar met mildheid en respect benaderen. Onderwijs is bij ons meer dan kennisoverdracht; het is een vormingsweg die leerlingen uitnodigt tot de ontwikkeling van competenties en groei als mens.
Ons normenkader toegelicht
Gemeenschapszin betekent voor Descart dat we een school zijn waar iedereen zich gezien weet, verantwoordelijkheid neemt voor elkaar en bijdraagt aan een hechte, zorgzame gemeenschap.
Solidariteit betekent voor Descart dat we omzien naar elkaar, vanuit barmhartigheid bereid zijn te helpen en ons actief inzetten voor een rechtvaardige en inclusieve school.
Waardigheid betekent voor Descart dat iedere persoon als waardevol en uniek wordt gezien, met respect wordt benaderd en het vertrouwen krijgt om zich op een authentieke en verantwoordelijke manier te ontwikkelen.
In de praktijk
Op Descart moedigen we onze leerlingen aan om met open blik deel te nemen aan de samenleving. Dat betekent dat diversiteit met respect en tolerantie, ongeacht afkomst, huidskleur, religieuze overtuiging of seksuele voorkeur, tegemoet wordt getreden.
De concrete plaats die ons normenkader in ons onderwijs heeft, wordt onder andere zichtbaar in onze deelname aan de Vredesweek (met o.a. Verhaal van een Vluchteling), onze klimaatpoëziewedstrijd, diverse portfolio-opdrachten zoals ‘sociale ongelijkheid’, ‘dekolonisatie’, ‘hoe duurzaam ben jij?’ en ‘killing in the name of’, diverse kwartaalopeningen zoals het Wereldmuseum in Leiden en het Cross Your Borders-project, debatwedstrijden, kerstviering, projecten voor goede doelen, het bezoek aan Fenix in Rotterdam en de Studio met het Welkomhuis. Hieronder staan nog enkele andere voorbeelden uitgewerkt.
Kunst
Kunst verbindt; je kunt pas spelen als je ook kunt luisteren. Je kunt pas maken als je met een open blik kunt kijken. Door samen te creëren, elkaar te waarderen en waar te nemen zonder te oordelen, groeit een hechte en inclusieve schoolgemeenschap.
Kunst- en cultuuronderwijs stimuleert leerlingen om hun verbeelde, gespeelde, gedanste of gezongen ervaringen te delen. Het sociaal-emotioneel effect hiervan is dat leerlingen meer zelfvertrouwen, empathie en dus wederzijds respect ontwikkelen. Kunstbeschouwing helpt leerlingen om de wereld te begrijpen via kunst en cultuur: ze ontdekken hoe kunst maatschappelijke en religieuze thema’s verbeeldde en verbeeldt, hoe kunst in verschillende tijdsgewrichten in een samenleving functioneert en hoe zij invloed heeft op hoe we naar elkaar en onze maatschappij kijken. Een persoonlijke verrijking die daarbij bijdraagt aan de ontwikkeling van mensen die de wereld met compassie en solidariteit tegemoet treden.
Ons podiumprogramma, waaronder het examenfestival, maakt Descart een unieke school waar kunstzinnige vorming één van de belangrijkste uitingen is waarin ons normenkader direct zichtbaar wordt.
Levensbeschouwing
Op Descart krijgen leerlingen in klas 2 het vak levensbeschouwing en in klas 4 het vak maatschappijleer. In deze vakken staat het menselijk handelen, zowel individueel als groep én als deel van de samenleving centraal. Het functioneren van de rechtsstaat, de democratie en het samenleven van mensen komen aan de orde. Andere onderwerpen zijn bijvoorbeeld burgerschap, filosofie, religie, ethiek en culturele tradities.
Onze leerlingen leren zichzelf beter begrijpen en zich in de ander te verplaatsen. Voorwaarden om gemeenschapszin te kunnen ervaren en de wereld met solidariteit en waardigheid tegemoet te treden.
Voettochten – Sint Maarten en Pasen
Onze school heeft een waardevolle traditie in de vorm van de Sint Maarten-voettocht en de Paasvoettocht. Alle leerlingen in de vierde klas lopen een tocht mee. Zij wandelen twaalf uur lang door Utrecht en bezoeken projecten waar mensen in nood geholpen worden. Van een tbs-kliniek tot een verslaafdenopvang, van de brandweer tot het Klokkenluidersgilde en een gesprek met een ex-gedetineerde. Ze maken het allemaal mee. Op Descart vinden we het belangrijk dat onze leerlingen ook deze kant van de samenleving leren kennen en compassie ervaren. De tocht wordt afgesloten met een moment van samenzijn. Leerlingen krijgen de gelegenheid hun indrukken van deze dag te delen. Zij maken veel mee in deze 12 uur en daar past een moment van bezinning.
Burgerschapsweek
Tijdens de Burgerschapsweek maken leerlingen intensief kennis met maatschappelijke thema’s, verschillende perspectieven daarop en hun eigen rol als burger. In gezamenlijke workshops en gesprekken onderzoeken zij hoe de samenleving en de democratie werken. Door zich in te leven in mensen in kwetsbare situaties en open te staan voor uiteenlopende stemmen, leren zij de waarde van solidariteit. Tegelijkertijd ontdekken leerlingen dat iedereen recht heeft op een eigen verhaal en een eigen geluid. En alleen wanneer de wereld met waardigheid tegemoet getreden wordt, kunnen al die verhalen en geluiden naast elkaar in gemeenschap bestaan.
Herdenken
Tijdens Keti Koti maken we ruimte om te luisteren en te verbinden. We vieren vrijheid met oog voor gerechtigheid. We erkennen dat ieders verhaal telt wanneer we samen herdenken en vooruitzien. Meer hierover op: descart.nl/ketikoti.
Tijdens het bezoek aan Ieper ervaren leerlingen op indringende wijze de gevolgen van oorlog en onrecht. Door samen stil te staan bij verhalen van gesneuvelden en het meemaken van de Last Post-ceremonie én met elkaar te delen wat dat doet, groeit een gevoel van verbondenheid en gemeenschapszin.
Dat elke persoon waardig is, ongeacht afkomst of achtergrond, het besef van menselijke kwetsbaarheid en de noodzaak van solidariteit, zijn onmisbare lessen. Leerlingen ervaren de noodzaak om wat het verleden leerde te vertalen naar verantwoordelijkheid voor het heden én de toekomst.
Gender Sexuality Alliance
Iedereen is anders en dat is leuk. De Gender Sexuality Alliance (GSA) is een groep mensen die samen denkt over manieren om het thema bij ons op school open bespreekbaar te maken. Het uitgangspunt ‘Benader de ander zoals je zelf benaderd wilt worden’ moet ertoe leiden dat iedereen zich op zijn gemak en gekend voelt.