Hoe stel ik reflectieve vragen?

Docenten van Descart stellen regelmatig sturende, oriënterende en evaluerende vragen aan leerlingen. In de Member’s Lounge staan allerlei reflectieve vragen en de vaksecties bedenken samen vragen die de leerling echt aan het denken zetten. De inhoudelijke reflectieve vragen staan bij IMYC uitgewerkt bij Planning Unit. Op Descart streven we ernaar Read more…

Wat is een portfoliogesprek?

Op Descart voeren we vier portfolio-gesprekken per jaar, in elk kwartaal één. Deze gesprekken bereiden leerlingen voor en worden de doelen en de competenties van de leerlingen besproken. Zowel in de onderbouw als in de bovenbouw worden vier portfolio-gesprekken per jaar gevoerd.  KW1: PF-gesprek met leerling individueel (zonder ouders) > Read more…

Wat is een kwartaalopening en -sluiting?

Elk kwartaal begint met een gezamenlijke themaopening: een enthousiasmerende activiteit die de context voor het thema creëert. Elk kwartaal eindigt met een gezamenlijke thema-afsluiting. Per opening/afsluiting heeft er één collega de organisatieregie. Alle docenten zijn bij de openingen en afsluitingen betrokken. In totaal zijn er acht openingen en afsluitingen per Read more…

Wat zijn de thema’s?

Per kwartaal staat een ander vakoverstijgend thema centraal; een uitdagend concept dat fungeert als link tussen de vakken. Voor de thema’s in de onderbouw maken we gebruik van het reeds ontwikkelde International Middle Years Curriculum. De thema’s zijn: 1-I Ontdekken 1-II Aanpassen 1-III Balans 1-IV Structuur 2-I Geloven 2-II Nieuwsgierigheid Read more…

Wat betekent thematisch onderwijs?

Wij zijn ervan overtuigd dat de leerstof relevanter wordt door vakken met elkaar te verbinden rond een thema. Zo wordt het onderwijs op Descart dan ook ingericht. De thema’s vormen de basis voor het onderbouwportfolio. Bij portfolio-opdrachten staat er een centrale vraag centraal. Deze vraag wordt dus tijdens de opdracht Read more…

Wat is een portfolio?

Doel van het portfolio is zowel te laten zien wie je bent, hoe je bent, wat je kan worden, als wat je kunt. Het portfolio past duidelijk bij Het Descartgevoel: een gemeenschappelijke identiteit die we bij de leerlingen willen creëren. We stimuleren onze leerlingen om te reflecteren omdat ook dat Read more…

Wie is de projectleider portfolio?

Regine Bots vervult in het schooljaar 2024/2025 de rol van projectleider doorontwikkeling Descartcompetenties en -portfolio. Regine leidt de doorontwikkeling van de portfoliogesprekscyclus, de feedback- en andere beoordelingsvormen, de inbedding van de competenties en alle zaken die daarmee samenhangen.